Descriere
Testul personalității “Big 5” se bazează pe Modelul cu Cinci Factori, o teorie fundamentată empiric în psihologie, care evaluează cinci dimensiuni mari ale personalității: deschidere, conștiinciozitate, extraversiune, amabilitate și stabilitate emoțională.
Acest test este relevant pentru
Toate rolurile profesionale. Testul “Big 5” nu ar trebui utilizat pentru deciziile de angajare, ci ca un instrument pentru a obține o înțelegere mai profundă a înclinațiilor personalității celor testați. Descoperirile legate de trăsăturile de personalitate pot contribui la îmbogățirea discuțiilor despre învățare și dezvoltare.
Descriere
Testul de personalitate “Big 5” se fundamentează pe teoria Modelului cu Cinci Factori (FFM) care propune cinci dimensiuni sau domenii ample ale trăsăturilor ca bază a diferitelor personalități. Modelul a fost modelat de munca diferiților cercetători de-a lungul a trei decenii (din anii ’60 până în anii ’90), care au analizat descriptori verbali ai comportamentului uman. În cele din urmă, listele lungi de trăsături propuse în modelele complicate ale cercetărilor timpurii au fost organizate la cel mai înalt nivel în cinci factori principali care afectează personalitatea unei persoane. Fiecare factor este măsurat ca un spectru: deschiderea către experiențe variază de la inventiv și curios la consecvent și precaut, conștiinciozitatea de la eficient și organizat la extravagant și neglijent, extraversiunea de la sociabil și energic la solitar și rezervat, amabilitatea de la prietenos și compătimitor la provocator și insensibil, iar nevroticismul de la sensibil și nervos la rezilient și încrezător. Testul “Big 5” îndrumă persoanele testate într-o autoevaluare a comportamentului lor, cerându-le să evalueze diverse afirmații pe o scală de la 1 (foarte incorect) la 5 (foarte corect). Scorul pe care candidații îl furnizează pentru fiecare afirmație îi situează în una dintre cele cinci poziții posibile pe spectrul fiecărui factor. Structura testului este cel mai bine adaptată pentru evaluarea compozițiilor și dinamicilor echipelor existente în scopuri de învățare și dezvoltare, nu pentru candidații care doresc să se alăture echipelor. Rezultatele oferă percepții privind poziția persoanei testate pe fiecare factor și descriu trăsăturile de personalitate care caracterizează comportamentul lor. Acestea oferă, de asemenea, informații despre punctele forte și oportunitățile de îmbunătățire, precum și modul în care se relaționează cu ceilalți.